DELEN

Wanneer ben je begonnen met BMX?

Ik heb gefietst van 1977 tot en met 1987. Wij zijn begonnen op schoolpleintjes, om daar demonstraties te geven. In 1979 kregen we de eerste officiële baan op de Welschapsedijk in Eindhoven. Toen was het nog SFN Stichting Fietscross Nederland. Opgericht en gerund door Gerrit Does de grandfather of BMX Europe.

Hoe ben je in aanraking gekomen met BMX? 

Via vriendjes in de wijk Tongelre in Eindhoven, waar ik vandaan kom. Maarten en Ronnie Roos (organisatoren van de Motor GP van Valkenswaard ), Freddie Magendans en Twan Van Dijk (Enduro kampioen en momenteel geeft hij daar les in, bij zijn eigen Enduroschool)

Had je vroeger een voorbeeld en wie was dat?

Nee, wij hadden weinig voorbeelden in die tijd en multimedia bestond toen nog niet. Dus behalve een af en toe verdwaald blad van o.a. BMX Action, was er niet echt veel info over de sport.

Wat was/is je carrière nummer? Heb je die zelf uitgekozen en waarom?

Ik had geen favoriete nummer. Ik heb wel 2 jaar met nummer 3 gereden en 1 jaar met nummer 2! Maar toen was het toekennen van de nummers volgens mij net iets anders dan nu.

Had je een bijnaam, hoe kwam je daaraan?

Mijn bijnaam ” Helicopter Jantje” had ik van Karel van de Graaf, destijds de presentator/voice over van AVRO’s fietscross.

Beschrijf het hoogtepunt uit je carrière!

Ik had eigenlijk geen hoogtepunt. Heel mijn bmx loopbaan was namelijk een hoogtepunt! Elk kampioenschap was natuurlijk speciaal, maar vond het niet specifiek mijn hoogtepunt.

Wie was je grootste concurrent?

Ik denk qua concurrenten, dat we meestal wel allemaal aan elkaar gewaagd waren. Dus waren al je tegenstanders je grootste concurrenten.

Welke baan/evenement is je het meeste bij gebleven?

Dat moet het EK in Birmingham Engeland zijn, daar reden de ambulances af en aan in verband met een downhill circuit. Waar er menig hard onderuit gingen op het eerste rechte stuk, of in de eerste bocht. Ook een EK ronde in Spanje, ik dacht Barcelona. Hier hadden Engelsen en Fransen ruzie en na een flinke vechtpartij, stond de Guardia Civil met doorgeladen wapens langs en op het BMX terrein, om de rust te bewaren.

Wat betekent BMX voor jou, of heeft het betekent?

BMX was voor mij een manier van leven. Ik stond ermee op en ging ermee naar bed. Na school meteen op je bike, overal naartoe. Kilometers maakte niet uit, natuurlijk ook veel op de baan. BMX heeft daarom mij de persoon gemaakt die ik nu ben.

Wat is het verschil tussen de BMX van vroeger en nu?

Wat is er eigenlijk niet anders? Oldschool jongens vinden het wel jammer dat het tegenwoordig meer techniek is en minder fietsen. Vroeger moest je 90% van de baan trappen, tegenwoordig maar 20%. Dit doordat de BMX banen helemaal zijn veranderd. Dit zijn denk ik wel de grootste verschillen met toen en nu. Ik vind ook persoonlijk de sfeer om de baan erg slecht tegenover vroeger. Toen hielp iedereen elkaar! Je zou zelfs je grootste concurrent op de baan nog helpen met je reserve set wielen, zodat hij tegen jou ook de finale kon rijden. Dat gebeurt nu echt niet meer! Het is echt alles voor jezelf. Jammer eigenlijk… Vind dus dat met deze opzet de plank volledig mis wordt geslagen, over hoe om te gaan met elkaar! Wat ik ook niet begrijp is dat op TC wedstrijden, ze rijden in 2 blokken. Gewoon net als vroeger, iedereen heel de dag aanwezig. Dan is er namelijk ook nog publiek langs de kant, als blok 2 moet rijden. Wie dit heeft bedacht bij de KNWU, moeten ze direct eruit zetten. Geen verstand.

Ben je nog actief in de BMX? 

Ik ben zeker weer actief in de BMX. Leon Walravens en Evelyn Saasen zijn in 2013 een team begonnen en hadden mij benaderd, om als team manager toe te treden. Dit heb ik 1 seizoen gedaan! Toen was de connectie met de BMX er weer. Mijn zoon heeft al vanaf zijn 5e een BMX, maar wilde nooit wedstrijden rijden. Tot een seizoen geleden. Hij is dus toch maar begonnen op zijn 11e levensjaar en gaat nu zijn 2e seizoen rijden. Zelf heb ik ook weer een 20inch aangeschaft en train af en toe met mijn zoon op de baan.