DELEN

Dit jaar bestaat de NFF 30 jaar en tijdens de Federatieraad van 10 maart, is een presentatie getoond, met als onderdeel een voorstel voor een nieuwe naam van de bond. De nieuwe naam is nog geen vaststaand feit, het voorstel zal tijdens de volgende Federatievergadering in stemming worden gebracht.

De NFF bestaat 30 jaar en men vond het tijd voor verandering, waaronder ook een nieuwe naam. Op 19 oktober 1987 werd de NFF opgericht, als een vereniging die moest fungeren als overkoepelende organisatie voor fietscrossverenigingen in Nederland. De NFF is destijds begonnen als afsplitsing/alternatief voor de KNWU. De bond was destijds ook een alternatief voor verenigingen om op de zaterdag te sporten. Uitgangspunten voor de NFF waren:

  • Lage(re) kosten, zowel voor verenigingen als sporters
  • Verenigingen (met banen) centraal stellen
  • Rechtstreekse inspraak van aangesloten verenigingen
  • Sportplezier belangrijker dan de sportprestatie

De kenmerken van de NFF zijn:

  • Wordt (net als iedere vereniging) volledig gerund door vrijwilligers
  • De aangesloten verenigingen hebben het (via de federatieraad) volledig voor het zeggen
  • Inspraak van sporters via de rijdersraad
  • Sporters zijn geen rechtstreeks lid van de NFF, dat zijn alleen de aangesloten verenigingen
  • 27 Aangesloten verenigingen (“De NFF Leden”)
  • Meer dan 2000 federatiekaart houders (“De NFF Rijders”)
  • Volledig financieel onafhankelijk, zonder overheidssteun
  • Ongeveer 2 maal de jaarlijkse begroting in kas als financiële middelen

Wat in de jaren tachtig begon als fietscross is verandert in het huidige BMX. Vroeger waren de banen nog vlak, met lage vlakke bochten. Er waren weinig springbulten en men reed op los ondergrond. Er moest destijds ook veel getrapt worden tijdens een race. De startheuvels waren laag en een starthek met magneten of zelfs met handbediening. De sport was alleen in Amerika ‘professioneel’. Tegenwoordig is de naam BMX populair en is de sport Olympisch. De banen hebben veel springbulten en hoge bochten. De banen hebben een vaste ondergrond en men hoeft tegenwoordig minder te trappen dan vroeger. Het komt nu veel meer op techniek en kracht aan. De startheuvels zijn hoger, 5 meter en de supercross 8 meter hoog. Starthekken zijn allemaal volautomatisch, met pneumatische besturing en een random gate startprocedure. Mede door deze verandering heeft de NFF gekozen voor de nieuwe naam…

BMXNL Voor en door Nederlandse BMX verenigingen!

BMXNL wil de organisatie zijn voor en door alle Nederlandse BMX verenigingen. Financieel zelfstandig zijn en onafhankelijk blijven. Zoveel mogelijke financiële middelen binnen de vereniging houden. Het moet laagdrempelig blijven om wedstrijden te organiseren en daar aan deel te nemen. De bond moet een professionele uitstraling hebben en ook het gedrag wat daar bij hoort. Men wil zich vooral gaan richten op de jeugdige en recreatieve rijders. Sportplezier staat voorop! BMXNL wil rijders ook toegang bieden om internationaal te kunnen rijden (UEC/UCI). Binnen de genoemde kaders wil BMXNL samenwerken met andere BMX organisaties, in het bijzonder de KNWU.