Robin van der Kolk rijdt dit jaar wellicht zijn laatste serieuze seizoen. De Nederlander wist de laatste jaren zijn leeftijdscategorie te domineren en geeft nu aan dat het wellicht tijd is voor andere dingen in zijn leven.

De ene na de andere titel wist Robin van der Kolk de afgelopen jaren binnen te slepen. Ondanks meerdere titels, heeft hij toch besloten dat het tijd is voor een andere stap in zijn leven. De regerend wereldkampioen heeft er veel voor moeten laten om zoveel jaar aan de top mee te draaien… Sinds 2012 heeft Van der Kolk zes Nederlandse-, zeven Europese- en negen wereldtitels gewonnen. Nu is het tijd om een stapje terug te nemen!

Waarom zou dit jou laatste ‘serieuze’ seizoen worden?

“Na 23 jaar BMX te hebben gedaan en de afgelopen jaren erg intensief bezig te zijn geweest om mezelf altijd te verbeteren, is het tijd voor wat anders. Inmiddels heb ik eindelijk mijn HBO diploma op zak. Hier heb ik 9,5 jaar over gedaan. Omdat ik op een gegeven moment ben gestopt, wegens BMX. Ik wilde volledige focus op zo goed mogelijk proberen te presteren om een zo groot mogelijke naam te krijgen en verder te gaan in trainingen verzorgen en coaching na ik zou stoppen. Wat ik vooral merk is dat ik steeds meer ervoor wil doen en laten om zo hard mogelijk te gaan. Eigenlijk ben ik de afgelopen jaren geworden wat ik nooit had willen zijn; Iemand die alles voor zijn sport aan de kant schuift! Niet negatief bedoeld natuurlijk, want ik heb het altijd met heel veel liefde gedaan. Maar ik merk dat het tijd is voor een volgende stap en ik wil niet meer alles aan de kant schuiven. Ik wil ook niet doorgaan tot ik fysiek over mijn top heen ben en mezelf dan alleen maar ga irriteren dat dingen niet lukken, zoals ik ze zelf zou willen. Daarom heb ik besloten om na dit seizoen niet meer voor de prijzen te strijden, maar meer de lol erin te krijgen en zo nu en dan een clubtraining te pakken en kleinere wedstrijden te rijden. Ik doe bijvoorbeeld in één volledig seizoen, nog geen 10 baantrainingen en vorig jaar heb ik er niet eens vijf gedaan. Ik ben volledig gefocust op zo efficiënt mogelijk trainen, om prijzen binnen proberen te slepen en dat vergt erg veel discipline. Ook omdat het niet altijd de leukste trainingen zijn.”

Photo: Jerry Landrum

Hoe heb je dit niveau zo lang kunnen volhouden? Wat is je geheim?

“Dat heeft verschillende redenen gehad. Sinds ik terug ben gegaan in 2012, was ik gestopt met school. Hierdoor had ik extra tijd om te trainen. Dat inclusief het feit dat ik nog thuis woon en naast mijn crash in 2015, geen (zeer) ernstige blessures heb gehad. Als ik elk jaar moest herstellen van blessures, of veel meer had moeten werken, om huur/hypotheek te betalen, dan had ik waarschijnlijk al lang afgehaakt. Het niveau is sinds 2012 elk jaar gestegen en elk jaar merk ik ook nog aan mezelf dat ik zowel fysiek als mentaal progressie boek. Ik voel me dit jaar zelfs fitter dan afgelopen jaren. Terwijl ik niet echt iets vernieuwend doe dan voorheen. Dus ik ben nog niet over mijn top heen. Door steeds te experimenteren met verschillende trainingsmethoden, weet ik wat
voor mij werkt en hoe ik dit zo efficiënt en effectief mogelijk kan doen. Hiermee zorg ik dat ik op verschillende vlakken die belangrijk zijn voor BMX op een allround hoog niveau zit. Wanneer de grote wedstrijden dichterbij komen, werk ik richting een piek en dat heeft tot nu toe elk jaar goed uitgepakt! Dat zijn denk ik de hoofdredenen dat ik het zo lang heb kunnen volhouden. Moet ook eerlijk zeggen dat ik elk jaar aan minder wedstrijden meedoe. Zodoende kan ik mijn schema ook goed afwerken. Ook omdat ik nu steeds meer training erbij geef. In de winterperiode geef ik bijvoorbeeld 7 groepen training. Daardoor heb ik minder tijd om zelf te trainen, wat wel gecompenseerd moet worden in de periode daarna. Inmiddels is er een regel aangenomen dat de punten van het NK/EK/WK niet meer mee zullen tellen voor de ranking van het jaar erop. Voor mij is dat in ieder geval dit jaar niet van invloed en zal ik opnieuw niet veel fietsen, omdat ik al geplaatst ben. Ik zal dit seizoen bij een afdelingswedstrijd, een TC en een EK ronde voor het WK aan de start
verschijnen en that’s it waarschijnlijk. Uiteraard ook het NK en het EK.”

Over jou is veel gezegd, zoals dat jij niet thuis hoort in de challengers klasse bijvoorbeeld, maar bij de Elite. Hoe denk jij daar over?

“Ik neem het altijd met een korreltje zout. Ik gok dat de Jeugd Talenten Teams van de Afdelingen meer trainen dan ik en ook vergeleken bij de Elites, train ik weinig. Dat wil niet zeggen dat ik niet veel train. Maar ik train specifiek op punten, waarvan ik weet dat ze belangrijk zijn voor de banen waar ik het NK/EK/WK op rij en die probeer ik zo efficiënt mogelijk te doen, om zo min mogelijk te hoeven trainen. Normale BMX banen zijn mijn specialisatie om het zo maar te noemen. Geen Supercross banen! Naast dit is het niveau van de ‘amateurs’ inmiddels zo erg gestegen, dat ik bij lange na niet meer de enige ben die hard gaat. Ik ken genoeg rijders uit 17/24 en 25/29 die met privé trainers en coaches
werken om hun doelen te behalen. Deze kun je ook zeker geen amateurs meer noemen. Zeker acht rijders uit de top 16 van 17/24 en 25/29 werken met privé trainers en/of coaches. Wellicht is mijn overstap naar de 17/24 in 2012 wel het startsein geweest, voor meerdere Elites om over te stappen naar de ‘Amateurs’. Dat is in de breedte uiteraard alleen maar positief voor de sport. Ik ben nog nooit onder begeleiding geweest van een privé trainer, of coach. Dus misschien ben ik juist wel de enige die wél in deze klasse thuishoort.”

https://www.instagram.com/p/Bami-_slE6U/?hl=nl&taken-by=robba186

Dit jaar ga je rijden op een 22inch bike. Vertel ons eens iets over je fiets. Waarom deze keuze?

“Ik wilde wat anders proberen in mijn laatste serieuze jaar en dacht waarom niet?! Uiteindelijk zou de topsnelheid hoger moeten liggen dan bij een 20inch en hoort de fiets stabieler te zijn. Ik hou wel van nieuwe dingen proberen en ben erg benieuwd wat het zal gaan brengen. Ik heb inmiddels een paar keer er mee gereden en moet zeggen dat hij heerlijk aanvoelt. Totaal niet verschillend van een normale 20inch tot dusver. Ik ben dan ook blij dat ik hiervoor heb gekozen!”

Ga je ook nog met een riem rijden, of heb je dat hoofdstuk helemaal afgesloten?

“Ik ga zeker weer met een riem rijden, maar wel pas ná het EK dit jaar. Als ik dan een baantraining ga doen, zal het soms op mijn fiets van afgelopen jaar zijn, waar ik een nieuwe riem op laat monteren met een tandwiel dat een stuk sterker is dan voorheen. Deze is getest door meerdere Amerikaanse rijders zonder problemen. Wat ik had gemerkt in de paar rondjes die ik er op had gereden afgelopen jaar, is dat met de start de fiets echt direct naar voren wil, omdat alles al op spanning staat. Dat voelde super!”

Je zegt dat je in 2012 terug bent gegaan naar de klasse 17-24, reed je daarvoor ook al Elite dan?

“Klopt… Ik heb na mijn Junior Men tijd in 2008, waar ik Nederlands Kampioen werd, vanaf 2009 tot en met begin 2012 gewoon tussen de Elites gereden. Echter had ik elk jaar wel een blessure en dat heeft me uiteindelijk doen besluiten een stap terug te doen. In 2009 ben ik lange tijd overtraind geweest, waardoor dat niet lekker liep. In 2010 had ik mijn achterste kruisbanden ingescheurd en voor+achter opgerekt. Hier heb ik nu soms na zware trainingen nog wel eens last van. In 2011 reed ik in het begin van het seizoen internationaal zeer sterk, maar door een crash redelijk vroeg in het seizoen, was mijn schouder kapot en was het seizoen ook zo ongeveer klaar. Begin 2012 voelde het niet zo prima en had ik minder lol in het fietsen. Er werd toen voor de grap aan me gevraagd, waarom ik geen 17/24 ging rijden. Ik had er daarvoor nooit over nagedacht en ik had de voor en tegens tegen elkaar afgewogen. In 2012 was het nog zo dat je in het seizoen je licentie kon laten omzetten en ik heb hem op de laatste dag dat het mogelijk was, om laten zetten. Hierna is de regeling gewijzigd en sindsdien niet meer mogelijk.”

In 2015 heb je eigenlijk op aandringen van andere (wederom) de overstap naar de Elite gemaakt, met die vervelende crash in Manchester als gevolg. Hoe kijk je daar op terug?

“Terugkijkend naar die periode had ik er nooit aan moeten beginnen, aangezien Supercross banen echt niets voor mij zijn. Het kwam alleen op een bepaald moment in mijn carrière, dat ik wel terug moest gaan naar Elite voor mijn gevoel. Ik had drie wereldtitels achter elkaar bij 17/24 binnengesleept en zou het jaar erop naar de 25/29 gaan. Wellicht voelde ik me daar op dat moment te goed voor. Dat in combinatie met aandringen van velen, had mij doen besluiten om Elite te gaan rijden. Ik heb er echter totaal geen spijt van. Het is een goed leermoment geweest. Falen hoort bij de sport en ik ben daar totaal niet bang voor. Het maakt je als sportman alleen maar groter. Wel had ik nadat het gebeurd was, direct het idee dat ik nooit meer op de fiets zou stappen. Uiteindelijk ben ik pas weer tijdens het EK in Erp en WK in Zolder voor het eerst als toeschouwer naar de baan gegaan en daar begon het weer te kriebelen met alle gevolgen van dien.”

https://www.instagram.com/p/BD74noyr8Gm/?hl=nl&taken-by=robba186

Hoe kijk je in zijn totaliteit terug op je carrière? Heb je er alles weten uit te halen?

“Van jongs af aan ben ik altijd gestimuleerd door mijn ouders om door te blijven gaan. Ook als het tegen zat! Alles moest thuis wijken voor BMX en zonder hun, had ik nooit geweest wat ik nu ben en daar ben ik ze dankbaar voor. Ik heb met de beschikbare middelen die er waren, alles uit mijn carrière weten te halen. Mijn eerste Europese titel won ik in 2002 bij de Cruisers. Daarna bleef ik jarenlang zwaar achter met mijn groei en wilde ik stoppen. Ik kwam niet eens meer voor in de nationale top 8. Vanaf het moment dat ik eindelijk begon te groeien, ging het ineens stukken beter en werd ik direct derde op het EK. Daarna is alles snel gegaan en bleef ik nationaal en internationaal met de top meedraaien. Keerpunt voor mij waren de SX banen, dat was gewoon niet mijn ding. Ik ben dan ook erg blij dat ik uiteindelijk de keuze had gemaakt om naar 17/24 te gaan en daar zie je nu ook een flinke professionalisering in terug. Of dit door mij komt, ik heb geen idee. Maar de top is nu een stuk breder dan voorheen. Je komt niet meer ver als je alleen je 3 baantrainingen in de week pakt! Ik kijk dan ook met een grote glimlach terug op mijn sportcarrière en wil graag mijn kennis overbrengen op de volgende generaties!”

Zou je één van je titels inruilen voor een podium op de Spelen?

“Ik zou al mijn titels daarvoor inruilen! Dat is het hoogst haalbare binnen de sport en dan behoor je tot de beste. Daarnaast biedt het nog veel meer toekomstperspectief. Ik bekijk alles vanuit een marketing oogpunt en wanneer je op de Spelen een podium plek behaald, is je marketing waarde een stuk hoger dan 9 keer Wereldkampioen worden bij de Amateurs. Alle respect voor de rijders die van de SX heuvel afgaan, ik doe het ze niet na.”

https://www.instagram.com/p/BW3IyaNFNi3/?hl=nl&taken-by=robba186

Wat zijn nu je toekomstplannen? Ambieer je een andere functie binnen de sport?

“Ik wil me gaan specialiseren op bepaalde vlakken binnen sport. Ik heb voor komende periode een plan uitgestippeld, waarbij ik meerdere HBO cursussen zal gaan volgen op gebied van voeding, psychologie, coaching etc. Uit eigen ervaring merk ik namelijk dat het psychologisch spelletje bij véél rijders stukken beter moet. De mindset moet echt anders. Wanneer je dit kunt realiseren en rijders kunt begeleiden van A tot Z in hun training, voeding én mindset dan boek je progressie. Op dit moment zal ik eerst in april een cursus gericht op lichaamssamenstelling gaan volgen. Het uiteindelijke doel hiervan is om rijders op meerdere momenten binnen seizoenen te monitoren om de voeding en training erop aan te passen. Hiervoor wil ik na dat ik de cursus behaald heb een pakket
van 3 metingen aanbieden om progressie te kunnen volgen. Voor rijders vanaf 13 jaar die serieus zijn, is dit echt een must om het beste uit zichzelf te halen! Ik ben altijd gericht op een persoonlijke aanpak en voor iedereen moet een schema anders zijn. Ook wil ik gaan kijken om ‘familiepakketten’ aan te bieden. Combinatiepakketten voor rijders en ouders mocht daar interesse voor zijn. De exacte invulling hiervan heb ik nog niet helemaal helder en ingevuld. Wel wil ik binnen de BMX actief blijven, aangezien daar mijn roots liggen en ik weet dat ik veel rijders kan helpen hun doelen te behalen. Uiteindelijk zal ik dit willen uitbreiden naar andere takken van sport en/of mij in bepaalde trainingsaspecten gaan verdiepen om ‘specialist’ te worden in wat ik doe!”